Gevangenis & Apenpis - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Anouk & Raoul - WaarBenJij.nu Gevangenis & Apenpis - Reisverslag uit San Salvador, El Salvador van Anouk & Raoul - WaarBenJij.nu

Gevangenis & Apenpis

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Raoul

26 Maart 2014 | El Salvador, San Salvador

Toen we Centraal Amerika betraden vonden we dat het maar eens over moet zijn met het luxe vervoer van de afgelopen twee maanden (eigen auto, first class busses en vliegtuigen). Tijd voor het échte backpackers gevoel; chicken busses, waardeloze aansluitingen, ingewikkelde grensovergangen en hitchhiken. Goed voor je innerlijke rust.

Belize was ons eerste land in deze groene uithoek van de wereld en bij de grensovergang valt meteen op hoe verschillend Belize is ten opzichte van de omringende landen. Los van het feit dat ze hier Engels praten, wat voor de verandering eigenlijk wel zo prettig is want dan kan Anouk ook meepraten, gaat hier alles maar dan ook echt alles in slowmotion. Dat er in deze landen vaak geen bushaltes zijn daar hadden we al op gerekend, maar hier maakten ze er helemaal een potje van. De bus stopt vrijwel op elke straathoek, ook wanneer deze maar vijf meter bij elkaar vandaan zijn. Logisch natuurlijk want daar moeten ze eruit en niet vijf meter ervoor, stel je toch eens voor dat je moe wordt! Deze gemakzucht zie je overal in Belize. Op Caye Caulker (super chill eiland in de Caribische zee) durft de ober gerust tot vijf keer aan toe je biertje te vergeten, de snorkelinstructeur zich te verslapen zodat er helemaal geen tour was die dag en eigenlijk kunnen we zo nog wel even doorgaan. Als je deze levensinstelling eenmaal hebt geaccepteerd dan merk je al snel dat de mensen er zelf ook eigenlijk niets aan kunnen doen aangezien ze 24/7 stoned, dronken en onder invloed van andere middelen zijn. Dit is niet overdreven! In Belize City werd ons meerdere malen drugs aangeboden onder meer door een moeder die rondliep met een jengelend kind op haar arm. Mede door al deze dingen hebben wij ons uitstekend vermaakt in Belize. Uiteindelijk is ook onze snorkeltrip doorgegaan en hebben we onder andere gezwommen met enorme roggen en haaien die we zelfs konden aanraken.

Na vier dagen Belize gingen we snel door naar Guatemala. Al onze goede voornemens waren we alweer vergeten want we namen de rechtstreekse shuttle naar Tikal. Dit is tijdens deze reis ons laatste bezoek aan een Maya tempel, dus wilden we daar een nachtje slapen. Romantisch in de jungle weet je wel. Het verliep uiteraard niet helemaal zoals gepland. We hadden voor de verandering weer eens niet genoeg geld om een fatsoenlijke overnachting te betalen. Raoul had namelijk in zijn haast veel te weinig geld opgenomen, Edammer hè! Hierdoor waren we gedoemd te overnachten op een smerig matras onder onze eigen klamboe midden in de jungle, moesten we de gids betalen met onze laatste bij elkaar gesprokkelde dollars en moest de bus terug dus stoppen bij de pinautomaat. Ondanks dit lichtelijke Cuba déjà vu was Tikal echt schitterend. We hebben hier naast de vele tempels ook ontzettend veel vogels en jaja apen gezien maar vooral gehoord. Hoogtepunten onze eerste toekan in het wild, de brulapen (zie video) en Anouk die ondergepist werd door een Spider monkey. Vooral dat laatste zorgde voor dagenlang plezier.

Via Flores kwamen we in Semuc Champey, volgens velen het mooiste plekje in Guatemala. Deze mensen hebben niets teveel gezegd, Semuc is werkelijk prachtig. Een schitterend stukje natuur in the middle of f#*king nowhere. Hier hebben we echt een paar fantastische dagen gehad. Vanaf Semuc vertrokken we rechtstreeks naar Lago Atitlan. Alhoewel rechtstreeks niet helemaal de juiste beschrijving is, maar later meer hierover. Atitlan is een prachtig meer omgeven door vulkanen en leuke dorpjes. Ideale plek om een paar dagen bij te komen van het zware backpackers leven. Hiervandaan zijn we naar Chichicastenango(de grootste markt van het land) geweest. Helaas niks leuks tegengekomen...

Onze laatste 2 daagjes in Guatemala hebben we in Antigua doorgebracht. Antigua is een super mooie koloniale stad vol leuke straatjes, kerken (al dan niet of wel in gehele staat verkerend), restaurantjes en vele winkeltjes. Een mooie afsluiter van een bijzonder land. Wat ons vooral zal bijblijven is de erbarmelijke staat van het wegennet. Belabberd tot en met. Toch maakt dat het ook wel weer leuk want zo gaat er geen rit voorbij zonder dat er iets opmerkelijks gebeurd. Om een klein voorbeeldje te schetsen van wat we zoal zijn tegengekomen: een jongen die al 12 jaar lang de wereld rondfietst (ondertussen een man dus), vooraf onaangekondigde wegafzettingen, een man die langs de afgrond van een ravijn luidkeels lachend naar zijn auto wijst (die zo’n 15 meter lager tussen de enige paar bomen langs dit stuk van de weg is beland), vooraf aangekondigde wegafzettingen en een super leuke jonge meid die door haar levensverhaal je weer even met beide benen op de grond zet.

Oh ja tip van de dag: als je een ticket boekt om “rechtstreeks” naar Lago Atitlan te komen zorg er dan wel voor dat je dat niet doet bij de persoon die van jouw geld ‘savonds keihard dronken is geworden en daarom opgepakt is door de politie en daardoor de chauffeur niet kan betalen, waardoor jij een bezoekje moet brengen aan het plaatselijke politiebureau om 6 uur in de ochtend om in je beste Spaans uit te leggen dat die dronken vastgeketende sukkel inderdaad jouw geld heeft verbrast. Dit heeft ons geen extra geld gekost alleen tijd maar daar hebben we gelukkig genoeg van. ;-)

Onze volgende bestemming was El Salvador. Hier hebben we een paar dagen op het mooie zwarte zand strand van El Tunco gelegen. Gewoon simpelweg genieten van de zonsondergang met een corona in de ene en een wok to walk in de andere hand. Dit was een zeer welkome afwisseling na de chaos van Guatemala. Alhoewel we maar drie dagen in El Salvador zijn geweest kunnen we ook dit land zeker aanraden.

Next stop Honduras!!

• 18 April 2014 - 19:07

Stephan :

Lekker gay, Raoul haha. Wat een supervet verhaal. Ben jaloers op jullie! Geniet er nog even van!!!

• 18 April 2014 - 19:17

Kim:

Hahahaha heerlijk dit! Mis jullie :)

• 19 April 2014 - 09:07

Kees Tol:

Ik lees en zie het al, er is dus niets aan helaas...

• 19 April 2014 - 18:51

Mama En Papa:

wat leuk om jullie verhaal te lezen. geniet van alles en doe voorzichtig.
    mama en papa

• 19 April 2014 - 19:41

Georgette:

wat heerlijk om weer jullie avonturen te lezen
    Nog lekker genieten

• 20 April 2014 - 12:38

Tony:

Die gemakzucht van die ober en snorkelinstructeur schijnt besmettelijk te zijn want een paar dagen later nemen jullie veel te weinig geld op hahaha. Of is het een verkapte bezuiniging tactiek... steeds maar weer zg te weinig geld hebben :P
    In ieder geval zijn de verhalen prachtig om te lezen ik zie het helemaal voor me.
    Nog heel veel plezier in de verdere reis gewenst en take care!!

• 29 April 2014 - 21:54

Harm:

Lekker bezig weer moppies! Weinig verandert daar ;-)

• 29 April 2014 - 21:55

Harm: