Capibara’s, caipirinha’s & carioca’s - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Anouk & Raoul - WaarBenJij.nu Capibara’s, caipirinha’s & carioca’s - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Anouk & Raoul - WaarBenJij.nu

Capibara’s, caipirinha’s & carioca’s

Blijf op de hoogte en volg Anouk & Raoul

08 Augustus 2014 | Brazilië, Rio de Janeiro

Ondertussen zijn wij dus in Brazilië, alweer ons negentiende en laatste land van deze reis. Voordat wij ons aan het strand zouden nestelen hadden we nog een laatste must-see bestemming op onze verlanglijst. De Pantanal. Dit wordt door kenners ook wel het Krugerpark van Brazilië genoemd. Een enorm groot natuurgebied vol met vogels, muggen, kaaimannen en nog heel veel andere dieren. Tijdens het droogseizoen lopend van juni tot september, is er zelfs een hele grote kans dat je de jaguar in het wild kunt zien. Dit wilden wij natuurlijk voor geen goud missen. Om hier te geraken wachtte ons nog een laatste 24uur lange busrit vanaf Foz do Iguassu. Aangekomen in Cuiaba was het schitterend weer en boekten wij snel een vierdaagse tour om per jeep door de Pantanal te cruisen.

Deze tour bestaat uit meerdere activiteiten met hopelijk als ultieme beloning een jaguar te zien. We waren nog maar net onderweg toen we al tientallen soorten vogels en honderden kaaimannen zagen. So far, so good! Na een halve dag rijden over de Transpantaneira kwamen we aan bij een superleuke pousada (onze eerste overnachtingsplaats). Ook hier waren ontelbaar veel vogels en hier en daar zwom er een kaaiman. De volgende dag, na enkele niet bijzonder interessante activiteiten, trokken wij met onze open jeep verder richting Porto Jofre, naar onze volgende slaapplek. ’s Morgens begon het al wat te spatteren en gaanderweg veranderde dat in een volledige stortbui. Deze plensbui stopte niet meer en langzaam maar zeker bevonden wij ons midden in een tropische storm. Daar zaten wij dan...achterop de jeep, schuilend voor wind en regen onder een zeiltje waar je op een festival nog niet onder wilt zitten! Onze gids besloot dat we nog wel even verder konden rijden naar onze slaapplek in de middle of nowhere, terwijl de weg ondertussen in een modderstroom was veranderd. Lang niet haar beste maar zeker niet haar slechtste beslissing tijdens de trip. Onderweg moest de chauffeur nog uitwijken voor een (baby) anaconda, “helaas” was het al donker en kon hij niet stoppen aangezien de kans dan heeel erg groot was dat we vast zouden blijven zitten in de modder. Na een rit vol angst en heel veel nattigheid kwamen we dan eindelijk aan bij de Jaguar Lodge. Vol goede moed gingen we slapen, met het idee dat het de dag erna stralend weer zou zijn en wij die jaguar zouden vinden. De moed zakte ons echter gedurende de nacht al in de schoenen. De keiharde regen en onweer hielden ons nagenoeg de hele nacht wakker. Ongelofelijk. Midden in het droogseizoen en wat krijgen wij? Precies, geen prachtig mooi weer maar regen, regen, regen en nog eens heel veel meer regen. Het regende zoveel en zo hard dat het niet op een boottrip gaan (en dus de jaguar mislopen) allang niet meer het grootste probleem was, maar het wegkomen uit deze uithoek. Na een hoop overleg besloten we de dag erna om toch proberen terug te rijden. Dus helaas geen jaguar, maar wel een stuk of tig capibara’s (het grooste knaagdier ter wereld), dat dan weer wel.

In de stromende regen en vele hopeloze momenten later kwamen we na 18 uur glibberen en glijden (met mooi weer rij je dit stukje in minder dan vier uur, even ter vergelijking) terug in Cuiaba. Na een paar uurtjes slaap hadden we, nog moe, chagrijnig en zeer ontevreden uiteraard, een volledige confontatie met de organisator van onze roadtrip to hell. Na een theatrale uitbarsting van Raoul kregen we een flink deel van ons geld terug. Blijft een Edamer natuurlijk.

Door deze dramatisch verlopen week in de Pantanal besloten we om direct naar Rio de Janeiro te vliegen, een privé appartement te boeken en alleen nog maar op het strand te gaan liggen. Dit was een uitstekende beslissing. Rio is echt fantastisch! Uiteraard hebben we ook een bezoek gebracht aan Cristo Redentor (het befaamde Christusbeeld en ons derde wereldwonder), de suikerberg en aan Lapa. De combinatie van strand, uitgaan, winkels, bezienswaardigheden, schitterende zonsondergangen etc is simpelweg geweldig. Ook dit deel van de trip hebben wij in stijl afgesloten door een bezoekje te brengen aan een shoppingmall, helaas ook deze keer niets gevonden. Volledig opgeladen en uitgerust, met een backpack vol ervaringen en herinneringen komen wij spijtig maar waar alweer bijna terug naar Nederland.

Later bitches!

• 08 Augustus 2014 - 10:38

Oma Trees:

Natuurlijk jammer dat jullie de jaguar gemist hebben. Maar a) jullie hebben zoveel bijzondere dingen gezien en b) het is toch een fantastische reden om opnieuw een reisje te gaan maken. Hoop jullie in Nederland in goede gezondheid te mogen begroeten. Kus Trees

• 08 Augustus 2014 - 13:19

Opa En Oma :

Hoi Kids Weer een mooi verhaal.Maar wat ik het mooiste vind,
    is dat jullie morgen weer thuis ,en daar veheug ik mijn op liefs van ons. xxxxxx